Förlorat en vän pga graviditet?

Så här är det, i min och min sambos släkt finns en nära vän/släkting som också kämpar med Ivf! Dom har gjort många försök och hon har varit gravid 2 ggr men tyvärr fått missfall :( dom har haft en liten paus nu under sommaren och jag vet inte om dom ska ev försöka nu snart igen.

Innan jag blev gravid så pratade vi mycket med varandra och stöttade varann. När jag gjorde min första Ivf var hon ett jätte fint stöd och jag rådfrågade henne om jag undrade på nåt. Vi är väl inte egentligen nära vänner så men eftersom vi är i "samma" släkt typ så blir det ju ändå att vi umgås en del.

När vi gjorde första Ivfen så gick det ju som det gick och vi fick tyvärr tidigt missfall. Under den här tiden var hon gravid och jag var jätte jätte glad för deras skull. Vi kunde sitta och prata bebis saker och prata om framtiden :) jag var verkligen så glad för deras skull. Jag vet ju verkligen hur mycket dom har fått kämpa! Tyvärr fick hon också ett senare MF i vecka 14 sen :(

Sen lyckades ju vi bli gravida och dom verkade glada för vår skull. Dom skulle ju också snart göra ett nytt försök.

Tyvärr gick det inte alls för dom och sommaren med semester stängt kom.

Under sommaren känns det som att dom undvikit oss och dom har inte frågar en enda gång hur det går för oss och våran bebis.

Jag FÖRSTÅR VERKLIGEN hur jävla jobbigt hon mår och jag förstår verkligen vad jobbigt det måste kännas att vi har lyckats och att dom fortfarande står kvar. Dom har haft det så otroligt svårt senaste åren och barnlösheten tär verkligen på dom.. Det känns nog som en käft smäll varje gång dom träffar oss :(

Jag tycker att det är så svårt och det gör mig så himla ledsen. Vi har ju också fått kämpat och haft det svårt. Det är nästan så jag skäms och får dåligt samvete när jag träffar dom nu. När vi ses tittar dom knappt på mig och frågar inget om bebisen om vi varit på ultraljud osv. Det är som att jag blivit rabies smittad..

Och om det är någon som läser min blogg och också fortfarande kämpar så vill jag ändå att ni ska veta att jag ändå förstår att dom mår dåligt och blir ledsna av att se mig. Men jag blir så ledsen också :( kan man inte ens fråga om allt går bra med bebisen? jag och min sambo har inte nämnt ett ljud om graviditet och bebis heller med dom så det är ju inte direkt så att vi gnider in det i ansiktet på dom..

Jag hoppas verkligen att dom får lyckas snart och att vi kan hitta tillbaka till det som fanns förut! Jag förstår att dom vill ta avstånd till oss och få tid att bearbeta och fortsätta orka kämpa. Men jag blir som sagt vad så ledsen att jag förlorat en vän för att jag är gravid...

1 Onskan :

skriven

Åhh himla svår situation :( Jag önskar ju mer än allt annat att jag hade någon i min egen situation och prata med. Dock vet ju bara närmaste om och skulle jag vara mer öppen kanske jag skulle känna någon. Jag tycker själv att det är lättare att acceptera en graviditet om jag ver att dom har haft det svårt! Än någon dom lyckas fort eller inte ens är planerat.

Jag vet inte själv hur jag hade regerat om jag var den andra tjejen. Jag hade nog absolut frågar hur det går mm men kanske inte prata om massa annat som rör barnet. Men kan inte säga helt säkert!

Jag och sambon satt på vägen till jobbet och diskutera hur det skulle bli om hans bror och tjej skulle bli gravida. Pga vissa sker borde dom inte skaffa barn nu men man vet ju aldrig! Jag skulle ju aldrig orka umgås med dom då det vet jag. Men skulle hon bli det inom snar framtid så är ju inte dom en utav alla som har svårt heller. Detta blev rörigt! Men jag hoppas ni en dag kan finna tillbaka till varandra.

2 Onskan :

skriven

Exakt! Många slänger ju ur sig massa konstigt. Jag har en kompis som vet att vi försökt men inte berättat om IVF eller missfallen pga hon säger massa konstigt! Men blir tillbaka dragen med vad man säger och inte säger.

Nej hon tycker säkert bara det är grymt jobbigt och se din mage växa och hon kanske är rädd för att du ska prata en massa om det. Men låter som du har en bra plan :) Och du får bara visa för henne att du finns och att du inte är en utav dom jobbiga eller vad man ska kalla det.

Ja känns fan så.. Vilka p piller åt du?? Mina bröst är som bomber idag och ömmar!! :( vill bara veckorna ska rusa iväg!! :)

3 Onskan :

skriven

Glömde svara på att ja det är många fler än man tror jag vet flera stycken nu som haft det svårt och det känns pä någotvis skönt även om jag lider med dom men det är väl för att man inte känner sig ensamast l världen om det. Även fast dom inte vet våran situation. Fast jag tror endel börjar misstänka fast ingen säger något? Fast kan vara något jag inbillar mig också :)

4 Langtarefterbarn:

skriven

Jättetrist när det blir sådär!
Jag förstår att det känns extra mycket när någon i närheten lyckas. Men om man ändå är/var i samma sits så borde man kunna känna glädje ändå.
Jag har tagit det hårdare när någon runt mig blivit gravid än när någon av er fina bloggisar har fått ett plus. Då har det varit glädje rakt igenom för NI om några vet ju hur det känns. (ok, kanske lite avundsjuka bara)
Kraaam

Kommentera här: